BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, August 14, 2009

NAK KURUS!!!NAK KURUS!!!

salam...entri kali ni aku mle nk tuls fsl diet...hmm dah sebulan aku diet but brt aku juz trn sekilo je....wargh...npela sgt ssh nk trn...blk aritu abg andy yg slalu jd kete pilihanku utk ke train or plg dr train dah tgr..."aii br bpe ari kat umah dah naik ni...."eiii grm tol abg andy ni...prsn je dia ngan p'kmbgn bdn aku ni..dahla diet aku amlkn smla sbln lalu sgt seksa..coz aku xmkn ns..klu mkn pon smggu skali je..2 pon coz kne crt birit sbb buang air bsr pon xde isi...huhu...ptg td aku pon cbela search petua nk kecikkan peha...actually aku ni xgemuk pon..tp aku tension ngan peha ni..org kwn2 aku slalu kte nmpk kck tp brt...coz what???coz brt kat peha aku ni je...2 ar aku ase grm gak kat faisal hot fm klu ngutuk2 farah fauzana 2 yg mengalami prob cam aku ni...huhuh cedih2...apsalla org yg aktf sport ni slalu diuji ngan mslah ni...pas2 search punya search aku jmpe lmn web ni http://www.eizil.com/2007/06/05/kesihatanturunkan-berat-badan-dengan-air/comment-page-8/#comment-48837 dan aku ase teruja ngan tips dia bg then aku pon mengopy and paste tips2 dia kat blog aku ni spya aku sentiasa bce fsl tips diet dia ni...
n kekwn klu yg bce jomla kte try amalkan...aku nk peha kck cam barbie doll 2...slalu aku tgk barbie doll aku xtgk pon mke dia..aku tgk peha dia je...aku nk peha cm2...huhuhu...


wanna be like her leg!!!

okies...lets share this tips

from eizil:
menurunkan tanpa berlapar dan dahaga. hehehe… Program ni memang dah terbukti berkesan dan aku lerh jamin sendiri sebab pernah cuba dulu, walaupun skangni dah lama aku tak amalkan… kekeke… nak kena start balek nampaknya.

So basically program ni adalah program dengan tidak mengambil carbohidrate dan kurangkan gula. Secara dasarnya program ni takder aa ketat sangat. sebab bergantung kepada keadaan orang tu, program ini boleh disesuaikan. Bahan utama untuk program ini adalah Air. Sebab dalam kita ni banyak kandungan airnya… so kita kena aa buang air yang berlebihan.

Untuk buang air yang berlebihan tu, kita kena aa minum dengan banyaknya. Ini adalah benda yang memang orang kekadang susah nak buat, sebab malas nak sediakan air dalam kuantiti yang banyak. Anda perlu minum air yang sangat banyak untuk mengurangkan air di dalam . Mesti ramai yang akan mempertikaikan, kenapa kalau kita nak buang air dalam kena minum banyak air? bukan ke nanti lagi banyak air dalam .

Memang itu adalah perkara yang biasa laa yang kita dengar dari semua orang, namun apabila kita minum air kosong yang banyak, kita akan mengelakkan diri kita dari dehidrated atau kekeringan. Kemudian kita akan lebih kerap ke tandas untuk membuang air. Dengan kegiatan ini, banyak mineral yang kita tidak perlukan akan dibuang juga dalam proses ini. Sambil itu, kita akan secara tidak langsung akan melakukan ringkas kerana perlu berulang alik ke tandas.

aku dok ikut program ni, aku minum lebih kurang 1-2 liter air kosong dalam sejam, ikut tempat aa… sebab takkan kalau kuar jejalan jejauh, nak bawa air dua tiga tangki, penat aa plaks kan… tapi kalau lerh bawa okay gak. So itu yang pertama, perkara paling penting yang kita kena buat.

Kemudian kita pergi kepada pemakanan, secara dasarnya kita kurangkan pengambilan karbohidrat. Mungkin ramai tak setuju dengan benda ni, tapi ini adalah salah satu program yang berada di pasaran… hehehe… so nak ikut atau tak terpulang. So basically kita akan lebih banyak ambil daging dan sumber² protein. Tapi masih kurangkan gula.

Ramai yang ingin dengan memakan buah²an. Namun kita perlu ingat, buah²an berwarna mengandungi kandungan gula yang agak tinggi jika diambil dalam kuantiti yang berlebihan. Gula yang berlebihan ini akan ditukar kepada kanji dan akan disimpan sebagai jika kita tidak gunakan. So secara dasarnya, dengan hanya memakan buah²an adalah menyeksa diri.. sebab kita akan lapar… huhuhu…

Peringatan: Jangan sekali-kali berlapar untuk menurunkan , kerana ianya tidak perlu. Apa yang penting, kita perlu seimbangkan pemakananan kita, kita perlu lihat bagaimana aktiviti harian kita, jika kita jenis yang suka bersarapan dan tidak mengambil makanan tghari, dan silalah mulakan hari anda dengan sarapan yang agak supaya kita akan mempunyai tenaga untuk meneruskan ² seharian.

Jika kita malas untuk mengambil sarapan walaupun kurang digalakkan kerana ianya akan menyebabkan kita kekurangan tenaga untuk memulakan hari kita. untuk program ini, kita akan makan seperti biasa, 3 kali sehari. sarapan, makan tghari dan makan malam. Tapi apa yang kita makan untuk tetiap sesi adalah berbeza. Untuk makan tghari, kita boleh makan makanan yang , jika anda sukakan ayam, makanlah ayam sebanyak mana pun, cuma kalau lerh buang aa kulit tu erk… tak sehat… kalau nak makan ikan atau daging pun begitu. Lengkapkan hidangan anda dengan sumber² vitamin dari sayuran atau buah²an.
Benda paling penting, buang tabiat suka meminum minuman ringan seperti coke, sprite, pepsi dan sebagainya, kerana minuman ini mengandungi kandungan gula yang sangat tinggi. So kena elakkan. Kalau taklerh nak berhenti, kurangkan laa tabiat meminum minuman ini. untuk makan malam, makan makanan yang ringan, seeloknya jangan makan terlalu lambat untuk membolehkan kita menghadamkan makanan dan dalam masa yang sama menggunakan tenaga yang dibekalkan oleh kita itu. Makanlaa sup sayur atau benda² yang tidak terlalu mengikut citarasa masing².

Kepada penggemar² kopi, teh atau sebagainya yang mengandungi gula. Kurangkan kegiatan ini, namun jangan sampai tak amek gula langsung kerana kita masih memerlukan gula untuk . Walaupun sumber gula bukanlah semata-mata dari minuman sahaja, dari makanan, buah²an, dan pelbagai lagi.
So secara dasarnya macam tu aaa… so ringkasan dalam bentuk senarai untuk memudahkan sesiapa yang ingin menggunakan program ini.

  • Minum air kosong dengan banyak
  • Kurangkan pengambilan carbohidrat
  • kurangkan pengambilan gula
  • Hentikan tabiat meminum minuman ringan seperti coke,pepsi dan lain²

Secara dasarnya itu jer yang kita perlukan. InsyaAllah akan turun laa tu nanti.

Tambahan kepada program tersebut, kepada sesiapa yang gemar untuk bersukan, silalah bersukan, kegiatan sukan seperti berenang, berjogging, berjalan dan sebagainya akan membantu untuk mengurangkan , namun ini hanya tambahan. Dengan program yang disenaraikan di atas, ada yang telah turun sehingga 30kgs dalam masa beberapa bulan sahaja. Walaupun beliau tidak melakukan sebarang sukan.

Kegiatan suka window shopping juga boleh dijadikan riadah kerana kita akan berjalan ke sana ke sini. So kepada mereka² yang suka bershopping tu, bolehlah jadikannya sebagai riadah secara tak langsung. hehehe…

Program ini aku belajar daripada seorang Dietian dari Amerika. Dia ajar aku macam mana nak lakukan program ini kira² 2 tahun lepas. :) Kalau ada sesiapa yang memerlukan panduan terperinci untuk individu, sila hubungi aku, nanti aku sediakan program untuk kesesuaian aktiviti harian korang. Jangan risau, aku kongsi jer… tak perlu bayar memahal macam kalau gi program² lain tu… hehehe…

Pesanan terakhir… “Jangan berlapar untuk “… hehehee… ;)

okay laa… selamat semua… nak kena sambung keje… ;)

0 comments: